Belcentrale is trots op zijn diversiteit aan klanten. Graag stellen we elke maand één van onze klanten aan u voor. Deze week stellen we aan u voor Commercieel Nederland BV!  

Nergens is het verloop onder personeel zo groot als in de commerciële sector. Steven Duinhouwer (40) weet er alles van. “De mannen en vrouwen van commerciële buitendiensten blijven om zich heen kijken naar nieuwe kansen en mogelijkheden. Laat ik het zo zeggen, hetleven in de sales is nogal vluchtig.”

Zelf begon Duinhouwer veertien jaar geleden in de wereld van werving en selectie. Acht jaar gele2den startte de Hengeloër zijn eigen bureau Visie, waarmee hij zich specifiek ging richten op commercieel talent. In de tijd dat iedereen alles deed om maar zo veel mogelijk personeel te kunnen uitzenden in welk vakgebied dan ook, ging Duinhouwer zich specialiseren.

Die formule staat volgens Duinhouwer nog steeds als een huis, maar Visie bood hem niet langer de uitdaging die hij zocht. Steven Duinhouwer en zijn compagnon zijn in goed overleg uit elkaar gegaan, vertelt hij. Visie gaat door zonder Duinhouwer, de Hengeloër is inmiddels begonnen aan een nieuw avontuur: CommercieelNederland.nl. Inderdaad, een internetavontuur.

Waar hij eerder vooral veel gesprekken voerde met kandidaten voor commerciële functies en met bedrijven sprak die plekken vacant hadden, gaat hij zich via CommercieelNederland.nl alleen toeleggen op de werving van kandidaten, de selectie laat hij achterwege. “Je hoort in de markt tegenwoordig veel bedrijven zeggen dat ze zelf wel in staat zijn om de selectie van commercieel personeel te doen.

Als ze een verkoper zien en spreken, zeggen ze binnen tien minuten wel te weten of iemand geschikt is voor hun bedrijf of niet”, aldus Duinhouwer.

Internet heeft ook de wereld van personeelswerving doen schudden op z’n grondvesten. Waarom nog veel geld betalen voor een bureau dat bemiddelt, lijken bedrijven te denken, als de kandidaten zich massaal aanbieden op internet?

Toch is Duinhouwer niet gecharmeerd van de manier waarop het gros van de vacaturebanken nu werkzoekenden benadert. Kandidaten zien vaak door de bomen het bos niet meer. Werkgevers kunnen zich nauwelijks online profileren.

Bovendien zijn veel vacaturebanken vervuild. Niet alleen staan er zoveel vacatures en cv’s op dat het zoeken is naar de spreekwoordelijke speld in de hooiberg. Het wemelt ook van de spookvacatures, waarmee bureaus werkzoekenden proberen te verleiden contact op te nemen. In veel gevallen bestaat de vacature niet eens.

In die zin wil Duinhouwer het anders gaan doen, hij wil een ‘schone’ vacaturebank, waar geen enkele tussenpersoon op te vinden is. Geen werving- en selectiebureaus, geen uitzendbureaus, geen headhunters. Rechtstreekse vacatures van de werkgever dus.

Duinhouwer gaat dit opzetten , alleen voor zijn specialisme, de commerciële sector. “Intermediairs kunnen pertinent geen vacatures plaatsen op mijn sites, want ik ben er van overtuigd dat het juist de kracht is dat een vacaturebank tegenwoordig schoon is. Er is echt behoefte aan, want ik zie dezelfde vacatures overal opduiken en kandidaten die zich bij vacaturebanken melden krijgen mail met vele anonieme zogenaamde geschikte vacatures van voornamelijk bureaus.”

Duinhouwer heeft inmiddels duizend commerciële kandidaten in Twente bij wie hij vacatures onder de aandacht kan brengen. Hij heeft er alle vertrouwen in dat hij met zijn nieuwe bedrijf een gat in de markt aanboort. Een kredietcrisis, een naderende recessie, massa-ontslagen? Hij maakt zich er niet al te veel zorgen over.

Misschien is het juist wel een goed moment om in te stappen nu het economisch minder gaat, denkt hij. “Vaak zijn het juist commerciëlen die in een onzekere markt open staan voor een nieuwe uitdaging bij een stabiel bedrijf. En je kunt via de website heel goedkoop aan commerciële kandidaten komen, vacatures blijven voor 375 euro een maand op de website staan. Je hebt grote kans dat je voor die 375 euro je ideale kandidaat vindt.”

Duinhouwer wil zich niet alleen richten op vacatures, hij wil ‘het commerciële portaal’ in de regio worden. Waar zijn de belangrijke business-evenementen, wat valt er te netwerken, waar moet je zijn? Eerst begint hij in Twente en Overijssel, omdat hij daar de contacten heeft. Maar hij wil met de website landelijk gaan opereren.

De domeinnamen zijn geclaimd. Van commercieeloverijssel.nl, commercieelgelderland.nl tot de grote steden als commercieelamsterdam.nl en commercieelrotterdam.nl. “Dat gaat een paarjaar kosten, maar het idee is om dit regionale concept landelijk uit te rollen”, zegt hij.

De commerciële functies die op de website worden aangeboden zullen vooral de commercieel binnendienst- en buitendienstfuncties zijn, verwacht Duinhouwer. “Sales, marketing, inkoop, consultancy, daar moet je aan denken. De grootste hap zit in de vluchtige sales en niet in de echt zware functies.”

Daarnaast wil hij via zijn netwerken in Duitsland ook salesfuncties gaan aanbieden van Duitse bedrijven die Nederlandse vertegenwoordigers zoeken om de Nederlandse markt aan te boren. Hij heeft zich uit laten kopen bij Visie om aan een nieuwe uitdaging te beginnen. Steven Duinhouwer wil een commercieel platform voor heel Nederland.

Werving via online netwerken populair Linkedin, het zakelijke netwerk, wordt straks ook door het net opgerichte bedrijf van Steven Duinhouwer gebruikt om een gemeenschap te creëren van werknemers in de commerciële sector.

Het gebruik van netwerksites als Linkedin en Hyves is niet meer weg te denken als het om personeelswerving gaat. Via Linkedin kunnen gebruikers nu al aangeven of ze benaderd willen worden door potentiële werkgevers.

Vriendennetwerksite Hyves wordt door werkgevers vaker gebruikt om te kijken wat voor iemand een kandidaat is. Wat zijn de hobby’s, hoeveel vrienden heeft hij of zij en hoe ziet
iemand eruit?

Op de website commercieeltwente.nl wil Duinhouwer vooral de kandidaat de keuze laten maken bij welke werkgever gesolliciteerd wordt. “Het is een bewuste keuze om er geen cvdatabank op te zetten, want dat heeft vaak als gevolg dat kandidaten om de haverklap gebeld worden voor werk wat ze toch niet zien zitten. Nu beslist de kandidaat zelf met wie hij wel of niet in zee wil en waar hij op reageert.”

Duinhouwer wil verder proberen of de eerste kennismakingsgesprekken via de webcam gehouden kunnen worden. “Het kan een boel tijd en teleurstelling voorkomen”, denkt hij. Ook biedt de site mogelijkheden voor digitale bedrijfspresentaties.