Het vaste telefonienetwerk in Nederland wordt steeds minder gebruikt. Omdat het ook verouderd raakt, heeft KPN daarom aangekondigd een aantal aanpassingen in het aanbod voor traditionele telefoniediensten door te voeren. Voor vaste telefonie in Nederland wordt er gebruik gemaakt van lijnen die verbonden zijn met een telefonie-platform. Deze analoge PSTN en digitale ISDN 1/2 telefoniediensten lopen via telefooncentrales en het telefonieplatform van KPN. Sinds 2006 mogen ook andere telefonieaanbieders, zoals Belcentrale deze diensten afnemen bij KPN Wholesale.

Het aantal gebruikers van traditionele telefoniediensten (ISDN 1/2 en PSTN) neemt de laatste jaren sterk af. Dit komt vooral door het succes van bellen via internet.

ISDN stopt

KPN heeft aangekondigd de enkelvoudige PSTN over te zetten op de landelijke IP (internet) infrastructuur. Gebruikers kunnen daardoor deze functionaliteit blijven gebruiken. Op 10 mei 2017 wordt hiermee een begin gemaakt. Vanaf 1 september 2019 zullen de enkelvoudige en meervoudige ISDN1/2 en meervoudige PSTN infrastructuur niet meer beschikbaar zijn voor klanten van KPN. Ook Wholesale klanten van KPN, zoals Belcentrale kunnen er dan geen gebruik meer van maken.

Klanten die hiervan gebruikmaken moeten over naar op breedband gebaseerde telefonieoplossingen. Al geruime tijd maken steeds meer bedrijven gebruik van deze VoIP-diensten. Een groot voordeel van telefonie via breedband is dat het vaak aanzienlijk voordeliger is dan telefonie via ISDN en PSTN. Ook omdat er verschillende oplossingen worden gecombineerd op één aansluiting, zoals pinnen en beveiliging.

Wilt u zo snel mogelijk van uw traditionele telefonie overstappen op VoIP-bellen (bellen via internet), neemt u dan contact op met onze klantenservice via 088 – 333 444 6