Op 1 september 2019 wordt in Nederland ISDN uitgefaseerd. In Nederland blijft dan nog wel PSTN beschikbaar, de eenvoudigste manier van traditioneel bellen via een enkele koperdraad. In Frankrijk pakken ze het nog veel rigoureuzer aan, daar wordt het héle vaste telefonienetwerk over vijf jaar ontmanteld, zo lazen we afgelopen weekend op NOS.nl

Waarom deze ontmanteling?

Om te beginnen is het in La Douce France over twee maanden niet meer mogelijk om een vaste telefoonlijn aan te vragen, daarna volgt een geleidelijke afbouw. Over vijf jaar wordt het landelijke vaste telefonienetwerk in zijn geheel ontmanteld. Eerste reden voor het opheffen van het telefonienetwerk is enerzijds het veranderende belgedrag. Via vaste lijnen wordt momenteel de helft gebeld van wat er twintig jaar geleden werd getelefoneerd. Het aantal ‘mobiele minuten’ dat daarentegen gebeld wordt is in deze periode met een factor 16 toegenomen! De tweede reden voor de ontmanteling van de vaste telefonie is de techniek die op z’n laatste benen loopt. Het wordt steeds moeilijker om onderdelen te vinden voor de verouderde centrales. Net als in Nederland valt dan op een gegeven moment de beslissing om het oude systeem te vervangen.

Speciaal modem

In Frankrijk bellen naar schatting nog zo’n 9 miljoen huishoudens met een vaste telefoonlijn. Zij zullen moeten kiezen of ze over stappen op volledig mobiel of (ook) bellen via internet. De Franse regering zegt erop toe te zien dat de rechten van consumenten worden beschermd. Een van de oplossingen die wordt geboden is een speciaal modem, dat makkelijk is in het gebruik. Opmerkelijk genoeg kan je er alleen mee bellen en niet mee internetten. Je kunt je afvragen of dat nou digitalisering van de samenleving is.

Belcentrale digitaliseert

Belcentrale is momenteel in Nederland bezig met het digitaliseren van een deel van haar zakelijke klantenbestand dat momenteel nog van ISDN-gebruik maakt. Kevin van der Lindt van Belcentrale licht toe: “We merken in eerste instantie wel wat wrevel bij klanten, omdat het niet hun eigen keuze is. We bieden echter een zeer mooi alternatief met VoIP, waarmee je als bedrijf ontzettend veel meer kan dan met je oude ISDN-lijn. Bellen via VoIP is voor klanten even duur als bellen via ISDN, soms zelfs goedkoper. Bedrijven betalen alleen voor hun digitalisering, maar zelfs dat kan in veel gevallen kosteloos als er een contract voor langere tijd wordt afgenomen. Klanten die via een PSTN-lijn telefoneren, kunnen bij ons overigens gewoon zo blijven bellen.

Tussenoplossing

Makkelijke modems voor alleen telefonie zoals in Frankrijk bieden we onze klanten niet aan. We hebben wél een andere mooie oplossing achter de hand voor bedrijven die om wat voor reden dan ook (nog) niet over kunnen op VoIP. Hiervoor bieden we een tussenoplossing in de vorm van een digitale adapter. Deze zorgt ervoor dat de oude ISDN-centrale of bijvoorbeeld systemen om deuren, poorten of hekken te bedienen gewoon kunnen blijven werken, ook al is de ISDN-lijn op een gegeven moment niet meer daar. Deze ATA is dan een optie waar je nog zo’n tien jaar mee voort kunt.”

Meer informatie over de ATA