Tegenwoordig is Voice over Internet Protocol (VoIP) de normaalste zaak van de wereld voor bedrijven als het gaat om telefonie. Wat is het precies, wat levert het op voor de bedrijven en welke ontwikkelingen zijn er gaande? We leggen het graag uit in onze nieuwe blog.

VoIP houdt in dat spraak en data, zoals video en andere functionaliteit, met speciale audio- en datacodes in datapakketjes worden gedigitaliseerd met het Session Initiation Protocol (SIP). Vervolgens worden de datapakketjes via speciale verbindingen SIP trunks, naar het bedrijfsnetwerk of het internet getransporteerd en naar de ontvanger gestuurd. De datapakketjes worden bij de ontvanger weer omgezet in spraak en/of data.

Slechts vier dingen

Om met VoIP te werken zijn er vier dingen nodig, namelijk voldoende bandbreedte, een VoIP-pakket, een telefoonnummer en een toestel. Met VoIP telefonie heeft u altijd voldoende bandbreedte om uw telefonieverkeer te versturen en ontvangen. Bij Belcentrale kunt u, afhankelijk van uw wensen, eenvoudig een VoIP pakket afnemen. Daarbij leveren we telefoonnummers uit iedere regio en elk lang. Belcentrale levert ook betaalde (0900) en gratis (0800) servicenummers, zowel nationaal als internationaal. Wanneer u een compleet abonnement afneemt, kunt u kiezen uit diverse toestellen.

De voordelen voor bedrijven

VoIP kent een aantal belangrijke voordelen. Kostenbesparing is er één van. De VoIP-beltarieven en de gebruikskosten van SIP trunks zijn doorgaans laag. Daarnaast besparen bedrijven op de kosten die normaliter bij infrastructuur komen kijken.

Schaalbaarheid is een ander belangrijk voordeel. Per dag kunt u gebruikers toevoegen of opzeggen. Bent u actief in een branche die bijvoorbeeld erg seizoensgebonden is? In deze periode kan gemakkelijk en snel extra gebruikers toegevoegd worden. Na de drukte kunt u deze gebruikers weer laten beëindigen. Morgen een nieuwe medewerker? Met één belletje kunt u een gebruiker toe laten voegen.

Het gebruikersgemak van VoIP is groot. Denk bijvoorbeeld aan de integratie met de mobiele telefoon. Hierdoor bent u bereikbaar op uw mobiele telefoon onder uw zakelijke nummer. Dit geldt ook bij het uitbellen. U belt uit met uw zakelijke vaste netnummer. Vanaf onze portal kunt u tevens diverse telefonie instellingen wijzigen.

Ontwikkeling naar UCaaS

VoIP heeft de laatste jaren niet stil gezeten. Het heeft zich flink doorontwikkeld van een losstaande dienst naar een verzameling communicatie- en samenwerkingsdiensten. VoIP gaat steeds meer richting Unified Communications (UC). Telefonie, conferencing en andere samenwerking tools zijn steeds meer met elkaar geïntegreerd en vormen nu één platform. Een voorbeeld hiervan is marktleider Microsoft met haar Teams-oplossing. Deze oplossing vervangt langzamerhand Skype for Business. Teams heeft al belangrijke functionaliteiten van Skype for Business overgenomen. Het programma ondersteunt alle aspecten van personal messaging, enterprise telefonie- en conferencing.

5G speelt een rol in ontwikkeling van VoIP

De introductie van 5G speelt in de verdere ontwikkeling van mobiele VoIP een rol. Deze technologie biedt functionaliteiten die eerder niet beschikbaar waren, zoals een lagere latency. Jammer genoeg kampen veel mobiele VoIP-oplossingen nog met vertraging op de lijn. Dit zorgt voor onder andere slecht verbonden gesprekken of ‘dropped calls’. 5G beperkt latency extreem, hierdoor moeten slechte verbindingen en dropped calls tot het verleden gaan behoren.

Andere voordelen zijn onder meer 100% netwerkbeschikbaarheid, een snellere doorvoer van data en meer bandbreedte voor het delen van data.

Meer weten over VoIP?

Wij geven u graag informatie. Bel 088 333 4446 of mail support@belcentrale.nl. Onze klantenservice is bereikbaar op werkdagen van 09:00 uur tot 17.30 uur. Op vrijdag kunt u ons bereiken tussen 09:00 uur tot 16.30 uur. Onze medewerkers helpen u verder.